Proste nie znaczy już kwadratowe, prostokątne, rygorystycznie geometryczne. Dziś designerom – orędownikom prostoty – natchnienia dostarcza raczej natura. Choć sama struktura czy konstrukcja przedmiotu powinny być maksymalnie uproszczone, w detalach jest miejsce na łagodne zaokrąglenia, delikatne łuki, obłości. Ostre krawędzie, kanty, rogi znikają niczym usunięte przez fanatycznego zwolennika feng-shui.
Ta tendencja widoczna jest między innymi w sposób bardzo wyraźny w projektach takich designerów, jak Jasper Morrison czy Naoto Fukasawa. W przypadku tego pierwszego można jako przykład wskazać kolekcję mebli Light Wood, zaprojektowaną dla japońskiej firmy Maruni. Lekkie drewniane krzesła, stoły i hokery mają wszystkie elementy
o okrągłym lub eliptycznym przekroju. Łukowato wygięte oparcie również otrzymało zaokrąglone rogi i krawędzie. Na złagodzone okrągłościami formy stawia też polski Paged Meble – choćby w kolekcji krzeseł i foteli Antilla.
Dążenie do złagodzenia niegdyś znacznie bardziej zgeometryzowanych form determinuje też coraz wyraźniej formy sprzętów łazienkowych. Umywalki Noemi firmy Marmorin przypominają lekko pękate, zwężające się ku ziemi kolumny. Coraz więcej obłości jest
w formach armatury. Przykładem może być tu choćby kolekcja Kludi Balance firmy Kludi lub poddana redesignowi przez tego samego producenta kolekcja Kludi Objecta.
W pierwszym przypadku organiczne obłości zdecydowanie dominują, w drugim – łagodzą prostotę form baterii.
Sympatycznie zaokrąglone są elementy sof Teddy Bear firmy Noti – możemy się nimi bawić niczym puzzlami, konstruując sofy, fotele i szezlongi. Te meble są inspirowane wzornictwem lat 50. i 60. Uproszczona, a jednocześnie przyjaźnie zaokrąglona forma pojawia się także w serii stołków Trefl. Tapicerowane w całości siedziska wyglądają niczym wyjęte z kreskówki, z animowanego filmu. Taką kreskówkową formę można również dostrzec w fotelach Felt firmy Ligne Roset – miękkie kształty podkreślają tu dodatkowo pokrowce z kolorowego filcu kryjące wszystkie elementy mebla.
Choć są wykonane z twardego, wytrzymałego metalu, meble Oskara Zięty przyciągają miękkimi kształtami nadmuchiwanych zabawek. Powietrze wtłoczone w metalowe formy pod dużym ciśnieniem sprawia, że nieco oszukują nasze zmysły. Schematycznie proste,
mimo swojej solidności i ciężaru nie wyglądają topornie – zupełnie jakby zyskiwały lekkość napełniającego je powietrza.
Czasem łagodzenie form ma bardzo wyrafinowany charakter. Tak jest w przypadku Poh firmy Capellini. Niepoddający się funkcjonalnym klasyfikacjom obiekt może być stołem, ławą, rzeźbą. Wykonany z wielu kawałków starego litego drewna, połączonych w obłą monolityczną formę wymaga użycia do produkcji komputera, maszyn i pracy ręcznej. Użyty materiał sprawia, że każdy egzemplarz jest unikalny.
Link do strony artykułu: https://wm4.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/lagodna-prostota